Crònica de la sortida al Priorat

Dissabte passat, dia 1 de juliol, un grup de persones del Centre Excursionista ens vam trobar per fer una sortida al Priorat. Poc més de dues hores després de la sortida vam arribar a Bellmunt del Priorat on teníem reservada una visita guiada al museu i la mina de plom d’aquesta localitat. La visita va consistir en una explicació teòrica, un audiovisual i un passeig per les galeries que ens va permetre conèixer la història, les característiques i el funcionament de la mina Eugènia que va tancar l’any 1972.

Acabada l’activitat vam donar un tomb pel poble de Gratallops, vam dinar a un àrea de pic-nic i després de fer el café al poble d’Escaladei ens vam traslladar a la cartoxa d’Escaladei, visita obligada per conèixer els orígens del Priorat. Es tracta de la primera cartoixa de la península Ibèrica construïda al segle XII pels monjos de l’orde de la cartoixa que vingueren des de la Provença i escolliren aquest paratge singular protegit per la serra de Montsant, on un pastor hi havia somiat àngels pujant al cel per una escala repenjada a la soca d’un pi –d’aquí el nom Escaladei o “escala de Déu”. El decret de desamortització de Mendizábal, l’any 1835, va fer fora els monjos i els saquejos i expolis van deixar la majestuosa cartoixa convertida en un munt de ruïnes. El prior, que donà nom a la comarca, podia exercir la justícia i era el batlle general dels pobles de la zona.

Feta la visita, ens vam traslladar a Cornudella de Montsant per visitar el celler cooperatiu, fer-hi un tast de vins i endinsar-nos en l’apassionant món del vi; allà ens van explicar les particularitats de la DO Priorat: la seva història, els sistemes de cultiu, els processos d’elaboració del vi i la importància estratègica d’aquest producte per a la comarca. Acabada la visita ens vam traslladar al refugi d’aquesta població on teníem reservat l’allotjament.

L’endemà al matí després d’esmorzar vam emprendre el camí a peu fins a la bonica població de Siurana de Montsant, darrer reducte musulmà del territori que avui anomenem Catalunya. Allà vam poder visitar les restes del castell àrab, l’església de Santa Maria, el Salt de la Reina Mora i la Trona. Vam poder gaudir a més d’unes espectaculars vistes de la serra del Montsant, les muntanyes de Prades i el riu Siurana.

Ha estat un cap de setmana ben intens i ple d’activitats que ens ha permès conèixer aquesta terra que ha estat cruïlla de cultures mil·lenàries; una terra de costers, singles, balmes i rocams on els poblets se situen a recer de la muntanya i les vinyes grimpadores s’enfilen als seus vessants.