Sortida a la neu 2019

Com cada any per aquestes dates, el Centre Excursionista del Solsonès va organitzar una sortida per fer raquetes de neu el cap de setmana del 26 i 27 de gener. En aquesta ocasió el lloc escollit era Meranges, el refugi i l’estany de Malniu.

El dissabte vam sortir de Solsona a primera hora de la tarda en cotxes particulars en direcció al poble de Meranges on vam arribar passades les 3 de la tarda. Després de deixar els cotxes, fer un cafè i col·locar-nos les raquetes, vam iniciar l’ascens pel sender 117 en direcció al refugi de Malniu. Després de dues hores de camí per aquest sender, molt pendent i abrupte, vam arribar al refugi a les 6 de la tarda quan el sol ja s’estava amagant per entre les muntanyes i la temperatura anava baixant molt ràpid.

El diumenge, després d’esmorzar, vam sortir del refugi poc abans de les 9 del matí per pujar a l’estany de Malniu on s’arriba pel sender 119 després d’uns 40 minuts de camí.

L’estany de Malniu, d’origen glacial, envoltat de pins i blocs de granit estava completament desert i glaçat. El paisatge tot cobert per un bon gruix de neu pràcticament verge caiguda pocs dies abans s’anava il·luminant pels primers raigs de sol del matí. Va ser tot un plaer per als sentits poder gaudir d’aquest passatge i l’ambient d’alta muntanya que ens envoltava amb vistes al Puigpedrós, antics circs glacials i muralles rocalloses.

Vam tornar a fer el camí de retorn cap al refugi pel mateix lloc per on havíem pujat. Allà vam tornar a carregar les motxilles per fer el descens cap a Meranges, agafar el cotxe i anar a dinar al local social de Montellà.

Després de dinar vam fer una visita al poble d’Arsèguel, considerat la capital catalana de l’acordió on se celebra cada estiu la trobada d’acordionistes dels Pirineus. Hi destaquen els orígens medievals del seu nucli, amb cases de teulada àrab, balcons de fusta i edificacions i carrers de pedra i també l’església romànica de Santa Coloma.

Poc després, vam visitar la fàbrica de llanes, situada al pont d’accés al poble. Aquesta fàbrica, que encara funciona, constitueix tot un exemple de l’aprofitament de l’energia hidràulica. Amb maquinària del segle XVIII, funciona mitjançant una turbina que aprofita l’aigua del riu Segre.

Satisfets d’haver pogut gaudir d’un magnífic cap de setmana a la neu amb bon temps i molt bona companyia, ens vam acomiadar per fer el camí de retorn a Solsona on vam arribar passades les 6 de la tarda.