CAMÍ IGNASIÀ. Etapes 12 i 13: Alfaro-Tudela-Gallur

Aprofitant el cap de setmana llarg de Tots Sants, els dies 1, 2, i 3 de novembre una vintena de pelegrins del Centre Excursionista ens vam desplaçar fins a la Rioja per fer les etapes del Camí Ignasià entre Alfaro i Gallur. En aquest tram  el camí passa per tres comunitats autònomes: La Rioja, Navarra i Aragó.

Dia 1 de novembre

Sortim amb l’autocar a dos quarts de set del matí en direcció a Alfaro on arribem cap a les onze del matí. Aquesta ciutat, amb una població de 9.460 habitants, es troba a l’est de la província, a La Rioja Baixa; és capital de la comarca i el municipi més extens d’aquesta comunicat. L’Ebre transcorre pel nord del municipi, on desemboca el riu Alhama. És coneguda per ser la comunitat urbana més gran del món de la cria de cigonya blanca.

Després de tantes hores d’autocar ens ve molt de gust estirar les cames, així que després d’esmorzar ens posem les motxilles a l’esquena i sortim en direcció a Tudela. Seguint sempre la via del tren de la línia Saragossa-Bilbao caminem  entre alguns arbres fruiters, camps de blat de moro i grans extensions d’hortalisses. Uns sis quilòmetres més endavant passem per Castejón, ja a Navarra. Continuem cap a Sotos de Ebro, reserva natural que facilita la cria a la cigonya i des d’on es poden contemplar les millors vistes de l’Ebre. Seguim caminant paral·lels al riu Ebre i els camps regats fins a arribar a un polígon industrial molt a prop de Tudela on ens ve a recollir l’autocar per portar-nos tot seguit a fer una visita a les Bardenas Reales. Ens apropem fins a un mirador des del qual es poden apreciar unes magnífiques vistes d’aquest espectacular paratge a la posta de sol.

Les Bardenas és un paratge natural semidesèrtic que s’estén al sud-est de Navarra, amb unes 42.500 hectàrees de terreny sense cap nucli urbà. Es troben en un punt equidistant entre la Serralada Pirinenca i la Serralada Ibèrica i conformen un parc natural protegit de 39.274 hectàrees que forma part de la reserva de la biosfera. El sòl característic de la zona està format per argiles, guixos, gresos, i el terreny ha estat fortament erosionat per l’aigua i el vent que hi han creat formes geològiques entre les quals destaquen els barrancs, els altiplans d’estructura tabular i els turons solitaris, anomenats cabezos.

Feta la visita tornem amb l’autocar cap a Tudela on tenim reservat l’alberg. Després de descansar una estona sortim a passejar per la ciutat i gaudir de la variada i exquisida gastronomia típica de la zona.

Dia 2 de novembre

Avui toca fer l’etapa 13 entre Tudela i Gallur. Com que és una etapa molt llarga la fem entre els dos dies que ens queden. Després d’esmorzar a l’alberg, l’autocar ens torna a portar al lloc on havíem deixat el camí el dia anterior, prop de Tudela. Entrem a peu en aquesta ciutat pel barri jueu, passem la plaça de l’Ajuntament, la catedral i la plaça dels Furs. Sortim de la ciutat per un camí molt recte i pla que no presenta cap dificultat. Passem entre granges i masos mantenint la via del tren sempre a la nostra dreta fins a arribar al  Canal Imperial d’Aragó, obra hidràulica de més de 100 quilòmetres de llargada entre aquest punt i fins a Fuentes de Ebro, prop de Saragossa. Aquesta obra va ser projectada l’any 1528 per l’emperador Carles V i finalitzada al segle XVIII. L’objectiu inicial era, a més de regar els camps de cultiu per on passava, ser una via de navegació entre el Mediterrani i l’oceà Atlàntic, però aquesta obra finalment no es va completar. Seguint el camí arribem al Bocal on es troba la presa origen del canal, a més d’un seguit d’edificacions com són el palau de l’Emperador envoltat de jardins, la Casa de les Comportes i els habitatges que serviren per allotjar els tècnics i treballadors encarregats de fer l’obra.

Continuem uns sis quilòmetres més seguint el canal entre camps de coliflors, bròquils, carxofes, espàrrecs i altres hortalisses per un camí recte i pla fins a  arribar a Ribaforada, al bell mig de la Ribera Navarra, on ens aturem a dinar. Després de descansar continuem al costat de la via del tren fins al polígon de Buñuel on acabem l’etapa del segon dia. L’autocar ens porta de retorn cap a Tudela on, després de fer un descans, fem una visita guiada per aquesta ciutat.

Tudela, capital de la Ribera Navarra, va ser fundada l’any 802 pels musulmans i és una de les ciutats d’origen musulmà més importants de la península i d’Europa, on van conviure durant més de 400 anys musulmans, jueus i mossàrabs. És digna de ser visitada la catedral de Santa Maria construïda sobre les ruïnes de la mesquita, d’estil romànic de transició al gòtic, on destaca la Porta del Judici, única al món cristià, que ens mostra l’infern i els càstigs que hi pateixen les ànimes que hi arriben; la plaça dels Furs, l’Ajuntament del segle XVI, el pont i diferents convents i palaus.

Dia 3 de novembre

Avui fem la segona part de l’etapa 13. Sortim de l’alberg a dos quarts de nou del matí amb l’autocar fins al polígon Buñuel on havíem acabat el dia anterior. El dia és fresc i ventós després d’una forta pluja que ha caigut durant la matinada. Continuem el camí per aquesta gran planura amb la presència constant del Moncayo a la dreta i les Bardenas a l’esquerra, passant pel costat de la via del tren entre camps d’alfals, blat de moro, granges i parcs eòlics. Al cap de deu quilòmetres arribem a Cortes, la població més al sud de l’antic regne de Navarra i frontera amb Aragó. Ens hi aturem per visitar-ne castell, que va ser un dels principals castells medievals per la seva situació de frontera i per ser la residència d’alguns reis de Navarra.

Feta la visita continuem el camí, passem per Mallen, ja a l’Aragó. Travessat el poble ens retrobem amb el Canal Imperial i el seguim pel marge esquerre durant set quilòmetres més fins a Gallur, destí final de l’etapa 13. Aquí fem el dinar de comiat. Són prop de les sis de la tarda quan deixem aquesta població per tornar cap a Solsona on arribem cap a les deu del vespre.

Han estat tres dies intensos durant els quals hem caminat prop de setanta quilòmetres entre La Rioja, Navarra i Aragó. Hem conegut diferents paisatges, visitat monuments importants i gaudit de la variada gastronomia d’aquesta zona.