Montsent de Pallars i Montorroio

El dissabte 16 de juliol, a mitja tarda, vam sortir de Solsona cap a la Vall Fosca amb la finalitat de fer els cims del Montsent de Pallars (2882 m) i el Montorroio (2862 m).

Ens menys de dues hores ens vam posar a Cabdella, última localitat de la vall. Vam fer una lleugera visita al poble i, poc després, ens vam dirigir a l’embassada de Sallente per prendre vistes del que hauríem de fer l’endemà.

Vam sopar envoltats de mosquits, vam xerrar llarga estona sota un cel estelat i amb companyia d’una lluna quasi plena que ens va il·luminar fins que vam anar a dormir.

El diumenge, de bon matí, després de passar per sobre el mur de la presa de Sallente vam iniciar el camí.

L’arrencada va ser molt forta, vam pujar per un camí ample, fressat i pedregós que, fent ziga-zaga, ens va dur a la font de la Coma d’Espòs i a les vies del carrilet que van a Estany Gento, per cert, construït a la dècada dels 40 per presoners republicans.

A partir d’aquest punt, vam seguir la Canal del Pigolo, sempre per prats, amb poques fites, fent revolts i amb pujada constant i dura. Vam travessar dues vegades el rierol Pigolo i, en arribar a un fals planell, vam començar a girar cap a la dreta fins a trobar-nos la llera seca del riu que vam resseguir fins que ens vam trobar, a la dreta, un conjunt de roques que vam superar per darrere.

A partir d’aquest punt i sempre amb pujada constant, es van alternar, corriols poc marcats, prats i fites fins a albirar el cim, però abans d’arribar-hi vam passar per petites glaceres, algunes basses, vam canviar de vessant i, finalment, per un camí descompost, vam fem cim. Vam tardar poc menys de tres hores.

El cim del Montsent del Pallars és ampli, planer i des d’ell, gaudim de vistes meravelloses pels quatre costats ja que fa un dia esplèndid, sense cap núvol ni vent.

Després de refer-nos, fer les fotografies de rigor i estar molta estona al cim, baixem a la Collada d’Entremonts, per pujar, després, pels Crestells de Montorroio, amb material descompost i amb molt forta pujada al cim del Montorroio. Vam fer el mateix que en el primer cim.

Per baixar vam agafar una llarga i pendent tartera de 500 m de desnivell que ens va dur a la Coma d’Espòs. D’allà, passant per prats, basses i veient cavalls, vam sortir sobre l’Estany Gento. Per retrobar el camí inicial, vam anar a buscar les vies del carrilet. Només va faltar resseguir el camí de pujada per arribar a l’embassada de Sallente.

La caminada que vam fer en set hores i mitja té un desnivell de 1300 m.

Per acabar, vam anar a dinar a la Torre de Cabdella, vam comentar la jornada i després, cap a Solsona, encantats per la sortida i encara més pels companys.